Störningar

2010-04-13

Enligt hyreslagen ska hyresgäster vid användningen av lägenheten se till att grannar inte utsätts för störningar i sådan grad att "det inte skäligen bör tålas".  Som kontraktsinnehavare är man ansvarig för sig själv, sin familj och för sina gäster. En störning kan även ske utanför fastigheten och kopplas till lägenhetsinnehavaren. Allvarliga störningar kan leda till att hyresgästen förlorar sitt hyreskontrakt.

Som boende i ett flerfamiljshus måste du räkna med att ha ljud runt omkring sig, det blir aldrig helt tyst. Man brukar tala om att alla har rätt till att leva ett normalt liv i sin lägenhet vilket därmed medför vissa ljud när man till exempel rör sig, går på toaletten, ser på tv, spolar i kranar osv. Efter kl. 22 kan du kräva en rimlig ljudnivå utan skrik och hög musik.

Om du blir störd

Om du ändå skulle bli störd i ditt boende rekommenderar vi att du direkt pratar med den störande om hur du påverkas och därmed försöker skapa en respekt för varandras livsstil. Om det inte hjälper tar du kontakt med vår störningsjour, Rapid Säkerhet. Telefonnumret hittar du till höger på denna sida. 

Vi har en bra rutin för hur ett ärende hanteras och vi dokumenterar allting. Om vi kan bekräfta att en person stör sin omgivning skickar vi ett brev där vi påpekar vilka regler som gäller i boendet och vi uppmanar den störande att ta kontakt med oss. Om störningarna ändå fortsätter får den störande en uppmaning att vidtaga rättelse, annars kan hyreskontraktet förverkas och vi tillskriver även sociala myndigheter. Återupprepas störningen sägs kontraktsinnehavaren upp för avflyttning. 

Vi vill att du känner förtroende för oss som hyresvärd och att du kontaktar oss om du har några problem med ditt boende. Det är inte meningen att någon ska behöva flytta på grund av störningar i sin omgivning. 

STÖRNINGSJOUR

Telefonnummer: 08- 705 00 29