När du flyttar in

2016-07-01

Adressändring

För att din post ska komma till din nya adress är det viktigt att du gör en flyttanmälan i god tid (minst fem arbetsdagar) före flytten. Flyttanmälan gör du kostnadsfritt hos Skatteverket. Skatteverket meddelar automatiskt din nya adress till de flesta myndigheter, företag och viktiga samhällsorganisationer. Du måste själv se till att de föreningar, företag och organisationer som inte får din nya adress via Skatteverket, får den. Antingen tar du själv kontakt med dem eller beställer eftersändning mot en avgift hos Svensk Adressändring.

Elabonnemang

Som hyresgäst ansvarar du själv för att teckna nytt elnätsabonnemang med Vattenfall. Senast fem arbetsdagar för inflytt vill Vattenfall ha din anmälan så att de kan säkerställa att lägenheten har ström när du flyttar in. Anmäler du inte inflyttning finns risk för att elektriciteten är avstängd när du flyttar in. Det kan ta upp till fem dagar att få den påkopplad.

Anmälan om inflyttning gör du via Vattenfalls kundservice för privatpersoner på telefon 020-82 00 00 (Företagskunder 020-82 10 00).

Läs mer på Vattenfalls webbplats

Hemförsäkring

Genom din hemförsäkring kan du få ersättning för dina saker om du blir bestulen, drabbas av brand, en vattenskada eller annan olycka i lägenheten. Du kan inte få ersättning från Signalisten för sådant. Om du har orsakat skadan i lägenheten kan du dessutom bli ersättningsskyldig. Därför är det mycket viktigt att du har en bra hemförsäkring. Signalisten har förhandlat fram en förmånlig hemförsäkring hos Moderna Försäkringar som du som hyresgäst kan teckna till ett bra pris. Vi rekommenderar att du tecknar hemförsäkring.

I hemförsäkringen ingår bland annat:

  • Ett omfattande grundskydd för person och egendom.
  • Drulleförsäkring (allrisk).
  • Reseförsäkring som gäller i hela världen.
  • Lösöresbelopp på hela 700 000 kronor.

Beräkna och teckna din försäkring här

Du kan räkna fram din premie och teckna försäkringen genom att klicka på ovanstående länk. För mer information är du välkommen att kontakta Moderna Försäkringars kundservice på telefon 0200- 259 259.

Kom ihåg att uppge att du bor hos Signalisten.