Hoppa till huvudinnehåll

Uppdatering om felanmälan i lägenhet

Publicerad 1 juni 2020

På grund av rådande läge tar vi just nu endast emot akuta felanmälningar inne i lägenheter. För att kunna erbjuda våra hyresgäster så hög service som möjligt har vi under våren gradvis utökat listan för vad som räknas som akuta fel, samtidigt som vi även fortsättningsvis behöver följa rekommendationer och skydda personer i riskgrupper.

Från och med 1 juni gäller två nyheter:

  • Samtliga fel i spis räknas som akut fel.
  • Lägenhetsbesök i tom lägenhet: Kan man komma överens med oss om att inte vara hemma under besöket så kan samtliga felanmälningar genomföras inne i lägenhet. Detta sker i samtal med varje hyresgäst.

Nedanstående lista gäller som definition av akuta fel i lägenhet.

Vad är ett akut fel i lägenhet?

  • Totalstopp i avlopp
  • Inget kall- eller varmvatten
  • Kyl, frys, lås eller spis ur funktion
  • WC helt eller delvis ur funktion
  • Lägenhet helt eller delvis strömlöst
  • Strömbrytare med glappkontakt, lossnat helt eller ur funktion
  • Eluttag som lossnat helt
  • Vattenläckage
  • Fönster som inte går att stänga helt, i markplan
  • Krossad glasruta
  • Åverkan efter inbrott/inbrottsförsök
  • Otillräcklig städning vid inflytt
  • Tvättställ som lossnat från väggen, porslin utslaget med risk för personskada
  • Brandvarnare saknas eller ur funktion
  • Missljud från ventilation eller värmesystem
  • Värmefel (flera anmälare i fastigheten behövs)

Vad är inte ett akut fel i lägenhet?

  • Mindre stopp i avlopp
  • Sakta droppande kran
  • Löst sittande eluttag
  • Fönster som inte går att stänga helt, ej markplan
  • Spricka i glasruta
  • Trasiga hyllplan i kyl eller frys
  • Tvättställ, spricka i porslin
  • Löst sittande inredning (trycken, skåphandtag eller liknande)

För allmänna utrymmen och utemiljö tar vi emot felanmälningar som vanligt.