Hoppa till huvudinnehåll

Vi använder kakor (cookies) för att förbättra funktionaliteten på våra webbplatser, för att säkerställa att våra webbtjänster fungerar som de ska och för att få anonym mätstatistik. Du kan läsa mer om vår användning av kakor på webbsidan Om kakor

Byte av elmätare

Publicerad 27 april 2023

Regeringen har beslutat om att alla elnätsföretag ska byta till smarta elmätare med nya och fler funktioner. Mot denna bakgrund arbetar Vattenfall med att systematiskt byta elmätare.

Frågor och svar

Vem ska byta min elmätare?

Vattenfalls leverantör Eltel Networks byter elmätarna.

När byter de min elmätare?

Vattenfall har påbörjat arbetet med att byta elmätare och det kan komma att pågå under en längre tid framöver. Om du inte har fått din elmätare bytt kommer du få information om bytet enligt följande.

  • Om din elmätare är placerad i din bostad kommer Eltel Networks att kontakta dig för att boka en tid för mätarbytet.
  • Om elmätaren är placerad utomhus eller i gemensamt elmätarutrymme kommer de att informera dig per brev eller genom portanslag.

Hur lång tid tar elmätarbytet?

Det tar cirka 30 minuter.

Hur påverkas jag som hyresgäst vid elmätarbytet?

Vid bytet kommer teknikern oftast behöva stänga av strömmen. Det innebär att det kan vara cirka 30 minuter som din lägenhet kommer att svara strömlös.

Kommer en besiktning att genomföras?

Vattenfalls anlitade besiktningskonsulter utför besiktningar på ett urval av utbytta elmätare. Vid ett besiktningstillfälle behöver elen inte stängas av.

Om jag har frågor om min elmätare, vem kontaktar jag då?

Du tar kontakt med Vattenfall. Kontaktuppgifter hittar du på deras webbplats.

Läs även mer om den nya elmätaren och elmätarbytet på Vattenfalls webbplats.

Mätarbyte (Vattenfalls webbplats)