Hoppa till huvudinnehåll

Modernisering av hissen på Förvaltarvägen 4

Publicerad 8 juni 2023

Under perioden 4 september – 6 oktober genomförs en planerad modernisering av hissen på Förvaltarvägen 4. Det innebär att hisskorgen totalrenoveras och komponenter i hisschaktet byts ut. Arbetet pågår under fem veckor, de två första veckorna är hissen helt avstängd.

Varför behöver hissen renoveras?

Hissen är från början av 90-talet och har en begränsad livslängd. För att undvika oförutsedda stopp som kan bli långvariga, genomför Signalisten en planerad modernisering av hissen. Det möjliggör att renovering kan planeras i god tid och genomföras på kortast möjliga tid.

Tidsplan och tider

  • Vecka 36 och 37 (måndag 4 september – söndag 17 september)
    Hissen helt avstängd.
    Hissen är helt avstängd under de två första veckorna då hisschaktet rivs ut.
  • Vecka 38, 39 och 40 (måndag 11 september – fredag 6 oktober)
    Manuella körningar onsdagar mellan klockan 08.00–10.00 och 14.00–16.00. Meddela bokning senast klockan 15.00 dagen innan.
    Under montagens resterande veckor är hissen fortsatt avstängd men kan köras manuellt på onsdagar, förutsatt att detta meddelats till vår entreprenör Elevate Stockholm senast dagen innan. Ju färre avbrott i arbetet, desto snabbare kan hissen åter tas i bruk. Vid akuta nödfall kan hissen dock köras manuellt, så länge säkerheten kan garanteras.

    Kontaktperson Elevate Stockholm: Robin Grimsby
    Mobil 073-527 16 01
    E-post robin.grimsby@elevatestockholm.se

Behöver du hemtjänst?

Om du har behov av hemtjänst för att få hjälp med till exempel inhandling av matvaror och medicin, ska du vända dig till omvårdnadsförvaltningen i Solna stad. Ansökan kan göras elektroniskt via Solna Stads hemsida https://www.solna.se/omsorg--stod/ansok-om-stod eller på telefon 08-746 10 00. Individuell prövning görs och normal hemtjänsttaxa gäller. Handläggningstiden beräknas till minst två veckor, så skicka gärna in din ansökan så snart som möjligt. Kontakta Signalistens kundservice om du önskar blanketten i din brevlåda.

Brevlådor på utsidan

Under tiden som hissrenoveringen pågår kommer ingen post att delas ut i brevinkasten.

Låsbara brevlådor kommer att monteras upp utanför entrén. Brevlådorna kommer att vara märkta med lägenhetsnummer och namn, så att posten hittar fram. Ett brev med nyckeln till din tillfälliga brevlåda kommer att delas ut cirka en vecka innan hissrenoveringen påbörjas.
Ett tips är att se över vilka brev du kan motta elektroniskt, exempelvis fakturor och kallelser till sjukvårdsbesök.

Stolar för vila på våningsplanen

Stolar kommer stå uppställda på varje våningsplan så att det finns möjlighet att sätta sig ner och vila.

Planera inköp innan och ställ upp för varandra

Planera gärna innan och fyll på förråden med tunga saker. Många matvaror har lång hållbarhet, så köp hem potatis, ris, pasta, kaffe, konserver och annat tungt innan renoveringen börjar. Om din granne har svårt att gå i trappor, fråga om du kan hjälpa till att handla. Eller tvärtom, har du svårt att gå, fråga grannen om han/hon kan hjälpa dig.

Vi har förståelse för att hissrenoveringen kan medföra olägenheter för dig som hyresgäst. Förutom avstängningen kommer arbetet också att medföra en del buller i fastigheten. Störande arbete kommer dock endast ske vardagar mellan klockan 9.00–16.00. Vi ber om överseende med detta och gör vårt bästa för att arbetet ska ske så snabbt och smidigt som möjligt. Vi ser fram emot att få en ny, fräsch och driftsäker hiss i din portuppgång inom kort!

Har du frågor?

Vid frågor är du välkommen att kontakta Signalistens kundservice.

E-post kundservice@signalisten.se

Telefon Signalistens kundtjänst 08-705 22 00