Hoppa till huvudinnehåll

Hyresgäster positiva till digital kontakt

Publicerad 22 februari 2021

En undersökning där vi ställt frågor till hyresgästerna om kontaktvägar till Signalisten visar att många är nöjda med dagens kanaler. Många är också positiva till att prova nya digitala alternativ som app och videomöte.

Undersökningen genomfördes av Aktiv Bo och skickades till ett urval av våra hyresgäster. Eftersom flera kommunala bostadsbolag gjort samma undersökning kan resultatet också genomföras mot andra. Frågorna gällde nöjdhet med dagens kontaktvägar, hur man helst vill kommunicera med sin hyresvärd och intresset för att prova nya digitala alternativ.

Resultatet visade även att Signalistens hyresgäster generellt är nöjda med de kanaler som erbjuds idag, till och med något högre än branschsnittet (kommunikationsindex för bransch 81,3% och för Signalisten 82%).

De kanaler som ligger i topp hos våra hyresgäster är e-post, telefon och sms. När det gäller att göra felanmälan vill man helst använda telefon följt av Mina sidor och e-post. För akuta ärenden föredras sms. Följa vad som händer i området eller huset gör man helst via e-post, portanslag eller lapp i brevlådan.

Intresset för att testa en app eller videomöten är precis som hos andra bostadsbolag relativt stort. 82 procent av Signalistens hyresgäster gillar idén att använda en app, 68 procent uppger att de skulle använda den. För videosamtal är 79 procent positiva till idén och 64 procent uppger att de skulle använda sig av detta alternativ.

Vi vill tacka alla hyresgäster som tagit sig tid att svara på enkäten! Nu tar med oss resultatet och har börjat undersöka fler digitala kanaler, bland annat fler sms-utskick och digitala möten. Samtidigt fortsätter vi att utveckla Frågor och svar-forumet här på webbplatsen för den som vill ställa frågor och få snabb återkoppling här.