Vi använder kakor (cookies) för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska och för att få anonym mätstatistik. Du kan läsa mer om vår användning av kakor på Om kakor

Nytt angående akuta fel i lägenhet

Publicerad 4 maj 2020

Med anledning av det aktuella läget har vi sedan tidigare meddelat att vi endast tar emot akuta felanmälningar i lägenheter. På grund av det långa tidsperspektivet så utökar vi nu listan över vad som räknas som akuta fel i lägenhet.

Under maj gäller nedanstående lista för akuta fel i lägenhet (tillägg markerade i fet stil nedan).

För allmänna utrymmen och utemiljö tar vi emot felanmälningar som vanligt.

Vad är ett akut fel i lägenhet?

  • Totalstopp i avlopp
  • Inget kall- eller varmvatten
  • Kyl, frys, lås eller spis helt ur funktion Ugn + två plattor måste fungera)
  • WC helt eller delvis ur funktion
  • Lägenhet helt eller delvis strömlöst
  • Strömbrytare med glappkontakt, lossnat helt eller ur funktion
  • Eluttag som lossnat helt
  • Vattenläckage
  • Fönster som inte går att stänga helt, i markplan
  • Krossad glasruta
  • Åverkan efter inbrott/inbrottsförsök
  • Otillräcklig städning vid inflytt
  • Tvättställ som lossnat från väggen, porslin utslaget med risk för personskada
  • Brandvarnare saknas eller ur funktion
  • Missljud från ventilation eller värmesystem
  • Värmefel (flera anmälare i fastigheten behövs)

Vad är inte ett akut fel i lägenhet?

  • Mindre stopp i avlopp
  • Sakta droppande kran
  • Löst sittande eluttag
  • Fönster som inte går att stänga helt, ej markplan
  • Spricka i glasruta
  • Trasiga hyllplan i kyl eller frys
  • Trasig platta på spis
  • Tvättställ, spricka i porslin
  • Löst sittande inredning (trycken, skåphandtag eller liknande)

Frågor och svar