Hoppa till huvudinnehåll

Nytt angående akuta fel i lägenhet

Publicerad 4 maj 2020

Med anledning av det aktuella läget har vi sedan tidigare meddelat att vi endast tar emot akuta felanmälningar i lägenheter. På grund av det långa tidsperspektivet så utökar vi nu listan över vad som räknas som akuta fel i lägenhet.

Under maj gäller nedanstående lista för akuta fel i lägenhet (tillägg markerade i fet stil nedan).

För allmänna utrymmen och utemiljö tar vi emot felanmälningar som vanligt.

Vad är ett akut fel i lägenhet?

  • Totalstopp i avlopp
  • Inget kall- eller varmvatten
  • Kyl, frys, lås eller spis helt ur funktion Ugn + två plattor måste fungera)
  • WC helt eller delvis ur funktion
  • Lägenhet helt eller delvis strömlöst
  • Strömbrytare med glappkontakt, lossnat helt eller ur funktion
  • Eluttag som lossnat helt
  • Vattenläckage
  • Fönster som inte går att stänga helt, i markplan
  • Krossad glasruta
  • Åverkan efter inbrott/inbrottsförsök
  • Otillräcklig städning vid inflytt
  • Tvättställ som lossnat från väggen, porslin utslaget med risk för personskada
  • Brandvarnare saknas eller ur funktion
  • Missljud från ventilation eller värmesystem
  • Värmefel (flera anmälare i fastigheten behövs)

Vad är inte ett akut fel i lägenhet?

  • Mindre stopp i avlopp
  • Sakta droppande kran
  • Löst sittande eluttag
  • Fönster som inte går att stänga helt, ej markplan
  • Spricka i glasruta
  • Trasiga hyllplan i kyl eller frys
  • Trasig platta på spis
  • Tvättställ, spricka i porslin
  • Löst sittande inredning (trycken, skåphandtag eller liknande)