Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska och för att få anonym mätstatistik. Du kan läsa mer om vår användning av cookies på Om kakor.
Vad roligt att du vill bo hos oss. Vi vill att din flytt till oss ska vara så enkel som möjligt och för att minska risken för missförstånd eller att andra problem uppstår beskriver vi på den här sidan några saker som du behöver veta om när du flyttar till oss. Det är bland annat några saker du behöver ordna själv och vissa regler som du måste följa. Varmt välkommen!
Du hämtar dina nycklar på vårt kontor på Västra vägen 11A. När du flyttar in i din lägenhet får du dina nycklar tidigast efter klockan 12.00 på inflyttningsdagen. Om inflyttningsdagen infaller på en lördag, söndag eller helgdag kan nycklarna hämtas tidigast efter kl. 12.00 närmast påföljande vardag.
Om du låser dig ute från din lägenhet behöver du kontakta en låssmed på egen bekostnad. Vi har ingen huvudnyckel till din lägenhet och kan därför inte låsa upp åt dig.
De flesta lägenhetsdörrar är försedda med en så kallad nyckeltub. I tuben kan du hänga lägenhetsnyckeln när vi eller våra entreprenörer behöver tillträde till din lägenhet. Vi har nyckeln till din tub och kan på så sätt få tillgång till nyckeln till din lägenhet. Du ska inte förvara nyckeln permanent i nyckeltuben. Vi eller entreprenören kommer överens med dig om att hänga nyckeln i tuben de tillfällen det behövs.
Till de flesta vinds- och källarförråd behöver du själv sätta på ett hänglås. Vi rekommenderar dig att låsa ditt förråd snarast i samband med din inflyttning i lägenheten. Då minskar du risken att någon annan olovligen flyttar in saker i ditt förråd.
För att din post ska komma till din nya adress är det viktigt att du gör en flyttanmälan i god tid (minst fem arbetsdagar) före flytten. Flyttanmälan gör du kostnadsfritt hos Skatteverket. Skatteverket meddelar automatiskt din nya adress till de flesta myndigheter, företag och viktiga samhällsorganisationer. Du måste själv se till att de föreningar, företag och organisationer som inte får din nya adress via Skatteverket också får den. Antingen tar du själv kontakt med dem eller beställer eftersändning mot en avgift hos Svensk Adressändring.
Som hyresgäst ansvarar du själv för att teckna nytt elnätsabonnemang med Vattenfall. Senast fem arbetsdagar före inflytt vill Vattenfall ha din anmälan så att de kan säkerställa att lägenheten har el när du flyttar in. Anmäler du inte inflyttning finns risk för att elen är avstängd när du flyttar in. Det kan ta upp till fem dagar att få den påkopplad.
Anmälan om inflyttning gör du via Vattenfalls kundservice för privatpersoner på telefon 020-82 00 00 (Företagskunder 020-82 10 00).
Genom din hemförsäkring kan du få ersättning för dina saker om du blir bestulen, drabbas av brand, en vattenskada eller annan olycka i lägenheten. Du kan inte få ersättning från Signalisten. Om du själv har orsakat skadan i lägenheten kan du dessutom bli ersättningsskyldig. Därför är det mycket viktigt att du har en bra hemförsäkring. Signalisten har förhandlat fram en förmånlig hemförsäkring hos Moderna Försäkringar som du som hyresgäst kan teckna till ett bra pris. Vi rekommenderar att du tecknar hemförsäkring.
Beräkna och teckna din försäkring på Moderna Försäkringars webbplats eller via telefon. Kom ihåg att uppge att du bor hos Signalisten.
Du kan räkna fram din premie och teckna försäkringen genom att klicka på ovanstående länk. För mer information är du välkommen att kontakta Moderna Försäkringars kundservice på telefon 0200-259 259.
Kom ihåg att uppge att du bor hos Signalisten.
Har du anmärkningar på städningen när du flyttar in behöver du kontakta oss omgående. Anmärkningarna på lägenheten ska göras inom skälig tid räknat från och med inflyttningen. Åtta dagar anses i normalfallet som skälig tid.
Du är skyldig att kontakta oss snarast om det inträffar ett fel eller en skada i lägenheten, så att inte skadan förvärras. I annat fall kan du bli skadeståndsskyldig. Du gör din felanmälan enkelt via webben.
Kontakta Anticimex direkt om du tror att din lägenhet är drabbad av ohyra och om skadedjur syns i allmänna utrymmen eller på gårdarna.
Om du får bekymmer med skadedjur i din lägenhet (t.ex. vägglöss och kackerlackor) är du enligt hyreslagen skyldig att anmäla detta.
Telefonnummer Anticimex: 075-245 10 00
I samband med att du flyttar in kommer din bovärd kontakta dig för att boka in ett inflyttningsbesök. Då får du bland annat information om var tvättstugan ligger, hur sortering i miljöstugan går till och tips och råd om hur du sköter din lägenhet.
Vill du ställa frågor om något i ditt nya boende eller göra en felanmälan kan du även göra det när bovärden är hos dig.
Hela hyran ska betalas i förskott senast sista vardagen före varje kalendermånads början. Det innebär exempelvis att hyran för oktober ska betalas den sista vardagen i september.
Enligt hyreslagen ska hyran betalas i förskott. Det betyder att du som hyresgäst är skyldig att betala hyran i tid, även om du inte har fått någon hyresavi.
Hyresavier skickas ut en gång i kvartalet. Exempelvis skickas hyresavier för januari, februari och mars ut i början av december, och så vidare. Är du ny hyresgäst hos oss får du din första hyresavi i samband med att hyresavtalet är undertecknat.
Du betalar din hyra till våra bankgironummer och uppger det OCR-nummer som du finner på din hyresavi. Du kan även se ditt OCR-nummer genom att logga in på Mina sidor.
Signalisten bankgironummer: 317-2202
Solnabostäder bankgironummer: 5746-8001
Väljer du e-faktura skickar vi inte ut pappersavier och väljer du autogiro skickar vi endast ut pappersavi om avibeloppet skiljer sig från föregående månads belopp, till exempel vid hyreshöjning.
Minskad pappersanvändning har dessutom miljömässiga fördelar.
Läs mer om hyresbetalning på avsedd sida.
I din hyra ingår ett digitalt basutbud med tv-kanaler från Comhem. Om du vill veta vilka kanaler som ingår kontaktar du dem.
Samtliga av våra fastigheter har tillgång till bredbandsnät. För att få tillgång till bredband tecknar du ett separat avtal med Telenor, Bredband2 eller Comhem.
Du kan läsa mer på avsedd webbsida.
Telefonnummer: 90 222
Webbplats: www.comhem.se/bredband
Telefonnummer: 020-222 222
Webbplats: www.telenor.se/bredband
Telefonnummer: 0770-811 000
Webbplats: www.bredband2.com/bredband
Om du vill montera en egen parabolantenn behöver du ansöka om tillstånd för det. Ansökningsblankett finns på webbsidan Blanketter.
Om du vill installera en disk- eller tvättmaskin i lägenheten behöver du ansöka om tillstånd för att få installera den. Som hyresgäst är du ansvarig för att både installera maskinen och att ta bort den när du flyttar. Du ansvarar även för underhåll, kontroll och eventuella reparationer.
Alla anslutningar av el, vatten och avlopp måste utföras av fackman. Tänk på att du som hyresgäst är ansvarig för att installationen är korrekt utförd så att din hemförsäkring täcker eventuella skador.
Till alla hyreslägenheter ingår ett förråd. Om du vill hyra extra förråd går det bra att anmäla intresse på de som vi publicerar på sidan Sök ledigt. Här kan du också anmäla intresse för att hyra parkeringsplats.
Läs om hur du gör för att anmäla intresse och om uthyrningsregler på avsedda sidor.
För din egen och dina grannars säkerhet är det viktigt att du tänker på säkerheten när du till exempel har tända ljus i lägenheten. Ladda ned och läs pdf-dokumentet Skydda dig mot brand hemma. I den finns instruktioner på hur du minskar risken för brand och hur du ska agera om brand inträffar. Skriv gärna ut den och förvara den på bra plats så att den finns tillgänglig i hemmet.
Tänk på att alltid hålla ditt trapphus fritt från torkmattor, stövlar, leksaker, cyklar och annat som kan hindra passage, så att räddningspersonal kommer fram om olyckan skulle vara framme.
Att bo i ett bostadsområde med grannar tätt inpå innebär att ditt handlande påverkar andras vardag. Du kan bidra till en bra boendemiljö för dig och dina grannar genom att följa Signalistens ordningsregler.
Du hittar mer information kopplat till ditt boende här på webbplatsen under rubriken Hyresgäst i menyraden. Där kan du läsa mer om saker som rör din lägenhet och allmänna utrymmen.