Hoppa till huvudinnehåll
Möblerat vardagsrum med trägolv och vita väggar.

Din lägenhet

På den här sidan har vi samlat information om din lägenhet och om hur flera saker kring ditt boende fungerar när du bor hos oss. Det är allt från hur du kan välja att betala hyran till var du beställer bredband eller hur det går till när du vill beställa hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll. För att du och dina grannar ska komma bättre överens är det bra om du känner till våra ordningsregler. Läs mer på de olika undersidorna.

Andrahandsuthyrning och inneboende

Det är möjligt att hyra ut din lägenhet i andrahand men du måste alltid ha hyresvärdens tillstånd och så kallade beaktansvärda skäl för att det ska godkännas.

Betala hyran

Hela hyran ska betalas i förskott senast sista vardagen före varje kalendermånads början. Det innebär exempelvis att hyran för oktober ska betalas sen...

Disk- och tvättmaskin

Om du vill installera en disk- eller tvättmaskin behöver du ansöka om tillstånd för att få installera den. Som hyresgäst är du ansvarig för att både i...

HLU och renovera själv

Hyresgäststyrt lägenhetsunderhåll innebär att hyresgästen erbjuds underhåll av lägenheten med vissa fastställda tidsintervaller.

Lägenhetsbyte

Byte av lägenhet kan ske internt eller externt med hyresgäst som bor hos en annan hyresvärd. Men det finns regler som är viktiga för dig att känna til...

Markis

Om du vill montera en markis behöver du ansöka om tillstånd för montering. Som hyresgäst är du ansvarig för att både montera och att ta bort markisen ...

Om bruksvärdessystemet

Bruksvärdessystem infördes 1968 och är grunden för hyressättning i Sverige. I bruksvärdessystemet baseras hyran på lägenhetens standard, kvalitet och service.

Ordningsregler och störningar

Att bo i ett bostadsområde med grannar tätt inpå innebär att ditt handlande påverkar andras vardag. Var med och bidra till en bra boendemiljö för dig och dina grannar genom att följa Signalistens ordningsregler.

Skadedjur

Får du problem med skadedjur kontaktar du Anticimex som vi har avtal med. De ger dig tips och råd, och du får även kostnadsfri hjälp med skadedjurssan...

Säkerhetsdörr

Säkerhetsdörren gör det svårare för tjuven att ta sig in i din lägenhet. Den skyddar också mot ljud, lukt och brand. Kom ihåg att meddela ditt försäkr...

TV, bredband och parabol

I din hyra ingår ett digitalt basutbud med tv-kanaler från Comhem. Om du vill veta vilka kanaler som ingår kontaktar du dem.

Värme och ventilation

Värmen i din lägenhet sätts på automatiskt när det blir kallt ute. Ju kallare det är ute ju varmare blir vattnet som skickas till elementen.

Överlåtelse

Du som hyresgäst kan överlåta din lägenhet till make, maka, sambo eller närstående när du själv inte längre har behov av lägenheten och ska flytta. I ...

Serviceärende

Du anmäler enkelt ditt serviceärende digitalt på Mina sidor. För att anmäla ett serviceärende via webbtjänsten måste du stå på hyreskontraktet hos oss och vara inloggad på Mina sidor.

Tänk på att vissa fel ansvarar du själv för att åtgärda i din lägenhet, till exempel:

  • Lösa upp stopp i handfat, diskbänk eller golvbrunn. Om problemet kvarstår efter att du har försökt lösa stoppet själv kan du göra en felanmälan.
  • Byte av glödlampa, lysrör och glimtändare.
  • Byte av batteri i brandvarnaren.
  • Skaffa och underhålla persienner.
  • Underhålla och reparera torkhiss och torkställning.
  • Underhåll av tillhållarlåset om du har installerat det själv. Det kallas även kallat underlås, överlås eller polislås. Om du har en säkerhetsdörr så ansvarar vi för båda låsen. 
  • Installation och service av diskmaskin och tvättmaskin.
  • Underhåll och byte av dammlister i fönster. Vi står för tätningslister.

Skapa ett serviceärende

Lös de vanligaste felen hemma själv

I Lägenhetsskolan kan du i korta och enkla filmer se hur du själv fixar de vanligaste felen i ditt hushåll. Ofta är det lätt och går snabbare än att göra en felanmälan.

Lägenhetsskolan